s³ynie ze swojego autorytarnego sposobu pracy w zespole Depeche Mode, by³o to powodem licznych konfliktów miêdzy muzykami. W jednym z wywiadów Dave Gahan zasugerowa³, ¿e Martin powinien po¶wiêciæ siê nagraniu solowej p³yty, a praca i podejmowanie decyzji w Depeche Mode powinna byæ roz³o¿ona na wszystkich. (wiêcej)
Gibson Blues King
³±czy w sobie tradycjê i nowoczesno¶æ. Desig instrumentu zaczerpniêty zosta³ z pierwszych modeli gitar bluesowych firmy Gibson. Dodano jednak szereg nowoczesnych rozwi±zañ, jak np. bardziej wspó³czesny gryf i elektronika. (wiêcej)
Ralph Towner
opracowa³ ciekaw± technikê gry, która polega na wplataniu miêdzy struny kawa³ków papieru. Dziêki temu, podczas gry uzyskuje on swego rodzaju efekt perkusji. (wiêcej)
Nowoczesne gitary
coraz ¶mielej wkraczaj± na muzyczny rynek. Jednak to czas zweryfikujê przydatno¶æ i wp³yw na rozwój muzyki tych "kosmicznych" wynalazków. (wiêcej)
Tagi
Freddie King
Gitarzysta
Blues
Gitarzysta Bluesowy
Blues-rock
Czarna muzyka
Gibson
Gitara elektryczna
Legenda bluesa
Freddie King
W roku 1949 przeprowadzi³ siê do Chicago, tam b³±ka³ siê po nocnych klubach, gdzie grano wówczas bluesow± muzykê Muddy’ego Watersa, T-Bone’a Walkera czy Elmore’a Jamesa. Utworzy³ wtedy wraz z Jimmiem Lee Robinsonem i Frankiem Scottem swój pierwszy zespó³ Every Hor Blues Boys. Trzy lata pó¼niej Freddie zacz±³ pracowaæ w fabryce, tego samego roku po¶lubi³ Jessie Burnett, matki jego szóstki dzieci. Wówczas pracowa³ z Parrot Records, jednak jego nagrania nigdy nie ujrza³y ¶wiat³a dziennego. W roku 1956 rozpocz±³ wspó³pracê z El-Bee-Records, gdzie nagra³ utwory wraz z Margaret Whitfield i Robertem Jr. Lockwoodem. Wraz z up³ywem lat piêædziesi±tych artysta gra³ wraz z Muddym Watersem i innymi gwiazdami Chicago. W sierpniu 1960 roku nagra³ dla Federal Records „Have You Ever Love a Woman” i „Hide Away”, które zajê³y wysokie pozycje na listach przebojów. Tytu³ utworu pochodzi od Mel’s Hide Away Lounge – klubu bluesowego w Chicago. Po wielkim sukcesie Freddie i Sonny Thompson – pianista i producent – nagrali trzydzie¶ci utworów instrumentalnych, m.in. „The Stumble”, „Just Pickin”, „Sen-Sa-Shun”. Nied³ugo potem koncertowa³ wraz z artystami R&B – Samem Cookiem, Jackiem Wilsonem i Jamesem Brownem, którzy wystêpowali wspólnie podczas jednej trasy.Jego umowa z Federal wygas³a w roku 1966, po dwóch latach rozpocz±³ swoj± trasê za oceanem. Zosta³ zauwa¿ony przez producenta i saksofonistê Kinga Curtisa, który nagra³ cover jego utworu „Hide Away”. Przy jego pomocy King nagra³ kolejne albumy – „Freddie King is a Blues Master” w roku 1969 i „My Feeling for The Blues” rok pó¼niej. Pod koniec lat sze¶ædziesi±tych Freddie zatrudni³ menad¿era Jacka Calmesa, który zadba³ o jego wizerunek na Pop Festival w Texasie oraz sprawowa³ pieczê nad jego wspó³prac± z Shelter Records. W latach siedemdziesi±tych jego muzyka ukierunkowa³a siê ku mocnemu rockowi, prawdopodobnie by jego styl wpasowa³ siê w upodobania bia³ej publiczno¶ci. Zaprzesta³ równie¿ tworzeniu w³asnej muzyki, kosztem nagrywania roverów B.B. Kinga i innych bluesowych artystów.
W wyniku czêstych tras koncertowych – King spêdza³ w trasie prawie trzysta dni w roku – w roku 1976 zacz±³ cierpieæ na wrzody ¿o³±dka. Stan jego zdrowia z czasem siê pogarsza³. Zmar³ 28 grudnia w skutek kompikacji zdrowotnych i przeszywaj±cego bólu trzustki w wieku czterdziestu dwóch lat. Przyjaciele Kinga stwierdzili jednak jednog³o¶nie, ¿e jego przedwczesna ¶mieræ spowodowana by³a stresem, id±cym w parze ze z³± diet±. Artysta wpad³ w nawyk spo¿ywania Krwawej Pery zamiast spo¿ywania porz±dnych posi³ków.
Jego technika opiera³a siê u¿ywaniu dwóch nasadek na kciuk i palec wskazuj±cy. Styl ten zapo¿yczy³ od Jimmy’ego Rogera. Jego muzyka zainspirowa³a takich artystów jak Steve Ray Vaughan, Ronnie Earl czy Peter Green. We wczesnych latach swojej kariery gra³ na z³otym Gibson Les Paul z pick-upami P-90. Styl Freddiego Kinga by³ agresywniejszy i bardziej kreatywny ni¿ B.B. King’a, czy Alberta Kinga.
W roku 1993 gubernator Texasu og³osi³a 3 wrze¶nia dniem Freddiego Kinga. Niewielu artystów do¶wiadczy³o takiego splendoru. Dziesiêæ lat pó¼niej zaj±³ dwudzieste pi±te miejsce na li¶cie „100 najlepszych gitarzystów wszechczasów” wg magazynu „Rolling Stone”.