Nag³y rozwój gry na gitarze

przypisaæ mo¿na hiszpañskiemu kompozytorowi – Francisco Tárrega, ¿yj±cemu na prze³omie XIX i XX wieku. (wiêcej)

„Nevermind” zespo³u Nirvana

w dwudziest± rocznicê wydania albumu Gibson zaprezentowa³ nowy model gitary Gibson Krist Novoselic Signature RD Bass. (wiêcej)

Ulubionym instrumentem

Angusa Younga jest gitara Gibson SG, z któr± gitarzysta jest kojarzony os zawsze. Angus nigdy nie eksperymentowa³ z innymi gitarami. W jednym z wywiadów natomiast do¶æ ciep³o wypowiada³ siê o innej kultowej gitarze jak± jest Fender Telecaster. Nie wyobra¿amy sobie jednak go z inn± gitar± ni¿ SG, bo to ona definiuje jego brzmienie i sceniczny wizerunek. (wiêcej)

Pierwsz± gitarê elektryczn±

skonstruowa³ w 1931 zwolniony z pracy i narzekaj±cy na nudê George Beauchamp. Tygodniami eksperymentowa³ w kuchni u¿ywaj±c materia³ów znalezionych w domu. Efektem jego depresji sta³ siê przetwornik, u¿yty w pierwszej gitarze elektrycznej, stworzonej przez jego przyjaciela Paula Bartha na tym samym stole kuchennym. (wiêcej)

Tagi

  • Palm muting
  • Hammering
  • Rasgueado
  • Sleeping
  • Ozdobniki
  • Techniki gry
  • Muzyka
  • Instrumenty
  • Gitara
  • Gryf
  • Struny
  • Gitarzysta

Palm muting, hammering, rasgueado i sleeping

Gdy opanowujemy technikê gry na gitarze poznajemy wiele sposobów na otrzymywanie ciekawych efektów. Katalog takich mo¿liwo¶ci to prezentacja ca³ej gamy takich technik. W poprzednich artyku³ach opisali¶my fingerstyle, pick slide, . Przyjrzyjmy siê ca³ej reszcie najpopularniejszych z nich – palm mutingowi, hammeringowi, rasgueado i sleepingowi.

Palm muting to technika polegaj±ca na t³umieniu strun praw± rêk± w okolicach mostkach, jednocze¶nie kostkuj±c w celu ograniczenia d³ugo¶ci rozbrzmiewania d¼wiêku. Dziêki jej zastosowaniu otrzymaæ mo¿emy odpowiednio, czysto przyt³umione brzmienie. W przypadku korzystania z gitary elektrycznej, efekt jest zaskakuj±co satysfakcjonuj±cy, gdy¿ wydobywany d¼wiêk jest ciê¿ki i potê¿ny. Istotn± uwag± w przypadku palm mitingu jest odpowiednie u³o¿enie d³oni na strunach. W przypadku uderzenia w innym miejscu zmieniæ mo¿na bowiem wysoko¶æ granych d¼wiêków, co stanowi niechciany efekt.


W przypadku kolejnej metody – hammeringu, zwanego inaczej m³otkowaniem – do czynienia mamy z wydobywaniem brzmienia poprzez dynamiczne uderzanie i dociskanie struny do podstrunnicy. Celem takiego „zabiegu” jest zmiana wydawanego przez strunê d¼wiêku. Rozró¿niamy hammer on oraz hammer off. Zmiana w hammer onie polega na podwy¿szeniu brzmienia, w hammer offie (pull offie) za¶ celem jest jego obni¿enie.


Kolejna technika stanowi jedn± z podstawowych w przypadku gry na gitarze flamenco. Rasgueado wymaga od gitarzysty dynamizmu i zdecydowanych ruchów. W szybkim tempie musi on bowiem powtarzaæ akordy palcami prawej rêki. Nie nale¿y myliæ jednak rasgueado z technikami przeznaczonymi dla gitary klasycznej – struny uderzane s± w tym przypadku nie opuszkami palców a ich paznokciami. Dziêki oddzieleniu ka¿dego z akordów uzyskiwane brzmienie nadaje mu perkusyjny charakter.


Sweeping to technika, której celem jest umo¿liwienie gitarzy¶cie szybszej gry na instrumencie. Efekt ten osi±gn±æ mo¿na dziêki jednostronnemu kostkowaniu strun s±siaduj±cych ze sob±. Istnienie sweepów, nazywanych równie¿ „zamiataniem” oparte jest na technice zwanej arpeggio. Pamiêtaæ nale¿y jednak o wspomnianej ju¿ zasadzie kostkowania NIE naprzemiennego. Warunkiem poprawnego wykonywania sweepingu jest jednak dobra synchronizacja obu r±k, sprawno¶æ, szybko¶æ oraz umiejêtno¶æ pos³ugiwania siê arpeggio.