Gibson Blues King

łączy w sobie tradycję i nowoczesność. Desig instrumentu zaczerpnięty został z pierwszych modeli gitar bluesowych firmy Gibson. Dodano jednak szereg nowoczesnych rozwiązań, jak np. bardziej współczesny gryf i elektronika. (więcej)

Gold Top był pierwszą gitarą

firmy Gibson w której seryjnie zaczęto montować przetworniki typu humbucker. Wcześniej Gibson korzystał głownie z przetworników P90. Przełom nastąpił w latach 50tych i dzisiaj instalowanie humbuckerów w gitarach Gibsona jest już powszechne. (więcej)

Nazwa zespołu

Kings Of Leon pochodzi od imion ojca i dziadka braci Followill (obaj mieli na imie Leon). (więcej)

Arlo Guthrie

ogromnym sentymentem darzył swoją pierwszą gitarę, którą dostał od ojca. Przywiązanie do tego modelu było tak duże, że artysta wraz z lutnikami z firmy Gibson, stworzyli idealną replikę oryginalnej gitary Arlo. (więcej)

Tagi

  • Paco de Lucia
  • Francisco Sánchez Gómez
  • Gitarzysta
  • Flamenco
  • Gitara
  • Gitara klasyczna
  • Gitara hiszpańska
  • Jazz

Paco de Lucia - flamenco i jazz

Znany pod pseudonimem Paco de Lucia Francisco Sánchez Gómez urodził się 21 grudnia 1947 roku w Algeciras w Andaluzji. Zarówno brat Francisco, jak i jego ojciec byli muzykami i to oni dbali o muzyczny rozwój chłopca, gdy był jeszcze dzieckiem. Już w wieku pięciu lat Paco dostał od ojca gitarę i to od niej rozpoczął swoją naukę gry na instrumencie.

W wieku jedenastu lat zadebiutował na scenie w Radio Algeciras, a już pięć lat później w roku 1963 wyruszył w podróż wraz z tancerzami Jose Greco. To tournee zaowocowało poznaniem Nino Ricardo i Sabicasa, którzy ukierunkowali jego styl muzyczny ku flamenco. W wieku siedemnastu lat przeprowadził się do Madrytu, gdzie nagrał z Ricardo dwie płyty. W roku 1967 na rynku ukazała się jego pierwsza solowa płyta „La Fabulosa Guitarra de Paco de Lucía”, nagrana podczas trasy koncertowej „Festival Flamenco Gitano”, w której uczestniczył. Płyta była wyraźnie nacechowana stylem flamenco i wpływem na Paco jego nauczycieli i towarzyszy. Po dwóch latach wydał jednak kolejny album „Fantasía Flamenca de Paco de Lucía”, w którym złamał zasady tradycyjnej muzyki flamenco i odnalazł swój własny muzyczny styl. Zaowocowało to popularnością i wyraźnym uwielbieniem techniki jego gry, dlatego kolejne trzy albumy Paco również opierały się na tego typu muzyce. W tej dakadzie poznał jednego z najlepszych wokalistów flamenco - Camarón de la Isla, z którym przyjaźnił się aż do 1992 roku, gdy ten umarł na raka płuc.W drugiej połowie lat siedemdziesiątych Francisco rozpoczął współpracę z gitarzystami jazzowymi, co dało mu nie tylko trzy kolejne albumy („Friday Knight in San Francisco” i „Passion, Grace and Fire” z Johnem McLaughlinem i Al Di Meolą oraz „Casto Marin” z Johnem McLaughlinem i Larrym Coryellem”), ale również fascynację jazzem, który wprowadzał później do flamenco, urozmaicając w ten sposób swój styl muzyczny.

W roku 1980 McLaughlin, Di Meola i De Lucia zagrali koncert w San Francisco, który przyniósł im wielką sławę. Od tej pory gitarzysta tworzył muzykę do filmów, a płyty doskonałego trio sprzedawały się w nakładzie milionach egzemplarzy. Pod koniec tej dekady wydał album „Siroco”, na którym powrócił do korzeni – tradycyjnego, czystego flamenco. W latach dziewięćdziesiątych ponownie rozpoczął pracę nad stylem pełnym eksperymentów i wyrazistości. Towarzyszył mu utworzony w 1981 roku "Paco de Lucia Sextett" (członkowie: Pardo, Benewent, e Algeciras, Pele de Lucia) oraz pianista Chick Corei. Sekstet dostarczył jego stylowi wielu reform – muzyka opierała się na arabsko-żydowskich korzeniach, urozmaiconych brzmieniami brazylijskimi i afrykańskimi.


Od tej pory artysta nagrał sześć albumów, kończąc na wydanej w 2004 roku „Cositas Buenas”. W roku 2004 otrzymał nagrodę Księcia Asturii – najbardziej zaszczytną w Hiszpanii.