Zakk jest cz³owiekiem

o nies³ychanej woli walki. Przez ostatnie kilka lat ca³kowicie zmieni³ swój tryb ¿ycia. Lekarze zdiagnozowali u niego zakrzepicê p³uc i od tego czasu Wylde postanowi³ prowadziæ bardziej higieniczne ¿ycie. Rzuci³ palenie i praktycznie ca³kowicie ograniczy³ spo¿ycie alkoholu. (wiêcej)

Jack White gra tak¿e

na perkusji, w najnowszym swoim projekcie muzycznym - The Dead Weather. Zespó³ powsta³ z inicjatywy Jacka i Alison Mosshart (wokalistki zespo³u The Kills) (wiêcej)

Keith Richards od lat siedemdziesi±tych

wystêpuje równie¿ jako artysta solowy. Debiutanck± p³yt± by³a „Talk Is Cheep” z roku 1988. Wspó³pracowa³ z Areth± Franklin, Sarah Dash, Stevem Jordanem oraz Waddym Wachtelem. (wiêcej)

Zmiejszenie rozmiaru

gitary nie mia³o znacz±cego wp³ywu na jej brzmienie. Yamaha doskonale poradzi³a sobie z tym zabiegiem, a model JR1 mimo swoich mniejszych wymiarów nadal brzmi ¶wietnie. (wiêcej)

Tagi

  • Cliff Burton
  • Basista
  • Gitarzysta basowy
  • Metallica
  • Rickenbacker
  • Bas
  • Gitara basowa
  • Trauma
  • Zespó³ Trauma
  • Basista Metalliki

Cliff Burton


„Cliff by³ odpowiedzialny za wiele rzeczy, które zdarzy³y siê pomiêdzy Kill 'Em All a Ride the Lightning. Pokaza³ mi i Jamesowi zupe³nie nowe muzyczne wymiary harmonii i melodii (…) Wiesz, nie chcê brzmieæ ckliwie, ale jego duch jest zawsze z nami i zdecydowanie w du¿ej mierze przyczyni³ siê do ukszta³towania zespo³u na pocz±tku naszej kariery, do naszej postawy i odczuwania muzyki, do wszystkiego.”

Cliff Burton urodzi³ siê 10 lutego 1962 w rodzinie Jan i Raya Burtonów. Jego muzyczne gusta od najm³odszych lat by³y bardzo zró¿nicowane – inspirowa³a go zarówno muzyka Beethovena, jak i rock. To w³a¶nie gitara, jak i ¶mieræ brata Scotta najbardziej wp³ynê³y na rozwijanie siê ch³opca. Od szesnastego do osiemnastego roku Cliff uczy³ siê nie tylko gry na instrumencie, ale równie¿ teorii muzyki.

Pocz±tki jego twórczo¶ci to AD 2 Million, kolejnie EZ Street oraz wspó³praca z Jimem Matinem, której owocem by³o Agents Of Misfortune. Najsilniej zwi±zany by³ jednak z EZ Street, który w tych czasach by³ najpowa¿niejszym zespo³em z jakim pracowa³ wraz Mikem Bordinem, Jimem Martinem, Billem Gouldem i Davem Donato. Nied³ugo potem Burton zrezygnowa³ ze wspó³pracy z przyjació³mi z EZ Street, kosztem do³±czenia do wówczas bardziej popularnego zespo³u Trauma. Rozwój w zespole przyniós³ mu etykietkê twórcy ¶wietnych solówe basowych, nak³adanych na gitary rytmiczne. Grupa koncertowa³a wówczas w San Francisco.To w³a¶nie w tym samym czasie Metallica poszukiwa³a basisty. Wówczas Brian Slagel zaproponowa³ Cliffa Burtona, utalentowanego muzyka, którego przed paroma tygodniami mia³ okazjê zobaczyæ podczas koncertu w Whisky A Go-Go. Burtonowi zaproponowano wspó³pracê, na któr± siê zgodzi³ pod warunkiem pozostania w San Francisco. Tym sposobem Ulrich, Hetfield i Mustaine przeprowadzili siê do miasta zamieszka³ego przez ich nowego basistê. Ten moment okaza³ siê prze³omowym w ¿yciu Cliffa. W grudniu 1982 roku odby³a siê pierwsza próba Metalliki z nowym jej cz³onkiem. Pozostanie w San Francisco nie by³o jednak jedynym warunkiem, jaki postawi³ Cliff. Zdecydowa³ równie¿, ¿e chce graæ na basie prowadz±cym i mieæ miejsce tylko dla siebie. Takim zachowaniem wywalczy³ piêciominutow± solówkê – „Anesthesia (Pulling Teeth)” co nigdy wcze¶niej nie zdarza³o siê, je¶li basista nie by³ liderem grupy. W marcu 1983 roku po raz pierwszy wyst±pi³ jako cz³onek Metalliki, co okaza³o siê wielkim sukcesem. Dziêki swoim szybkim ruchom, zniekszta³caniu d¼wiêków i ci±g³emu wymachiwaniu g³ow± Cliff zdoby³ grono fanów. Jego basowa solówka znalaz³a swoje miejsce na debiutanckim albumie Metalliki „Kill ‘Em All”. D¼wiêki utworu przez wiele lat i po dzieñ dzisiejszy budz± u fanów brzmieñ zespo³ów wiele pozytywnych emocji. Ju¿ rok pó¼niej na rynku pojawi³a siê kolejna p³yta zespo³u – „Ride The Lightning”, która okaza³a siê o wiele lepsza od swojej debiutanckiej poprzedniczki. Zaskoczy³a prêdko¶ci± d¼wiêku i wiêkszym do¶wiadczeniem cz³onków zespo³u. Burton mia³ spory wk³ad w tworzenie tego albumu – mowa o „For Whom The Bell Tolls” i „Creeping Death”, na pocz±tku których prezentowa³ swoje zniekszta³cone, basowe brzmienia. Wydanie kr±¿ka doprowadzi³o do ruszenia w trasê koncertow± i zyskania ogromnej popularno¶ci fanów na ca³ym ¶wiecie. Trzeci album zespo³u – „Master of Puppets” ukaza³ siê w 1986 roku, a wszystkie utwory znajduj±ce siê na nim by³y poprawione i wzbogacone o wspania³e, s³ynne ju¿ solówki Burtona. P³yta okaza³a siê byæ prze³omow± w historii metalu i do dzi¶ króluje na szczytach rankingów muzycznych.

27 wrze¶nia 1986 roku w Szwecji autobus, którym jecha³ John Marshall i Cliff Burton wpad³ w po¶lizg, zsuwaj±c siê na pobocze i wywracaj±c siê na bok. ¦pi±cy wówczas Burton wypad³ przez okno i niespodziewanie znalaz³ siê pomiêdzy drog±, a autobusem. Zgin±³ na miejscu w skutek zmia¿d¿enia klatki piersiowej. 7 pa¼dziernika tego samego roku w Castro Valley odby³ siê pogrzeb Cliffa. Ceremoniê zakoñczy³o brzmienie utworu „Orion”, skomponowanego przez Burtona na potrzeby albumu „Master of Puppets”. Zespó³ zastanawia³ siê nad powrotem do gry, lecz wydawa³o siê to nieprawdopodobne – odt±d by³o ich tylko trzech. Wówczas James Hetfield, zebrawszy si³y wypowiedzia³ znane s³owa:
"Life out here is raw, but we will never stop, we will never quit, 'cause we are Metallica" (ang. ¯ycie tutaj jest surowe, lecz my nigdy siê nie wycofamy, nigdy tego nie porzucimy, bo jeste¶my Metallik±)