Zmiejszenie rozmiaru

gitary nie miało znaczącego wpływu na jej brzmienie. Yamaha doskonale poradziła sobie z tym zabiegiem, a model JR1 mimo swoich mniejszych wymiarów nadal brzmi świetnie. (więcej)

Pierwszą gitarę elektryczną

skonstruował w 1931 zwolniony z pracy i narzekający na nudę George Beauchamp. Tygodniami eksperymentował w kuchni używając materiałów znalezionych w domu. Efektem jego depresji stał się przetwornik, użyty w pierwszej gitarze elektrycznej, stworzonej przez jego przyjaciela Paula Bartha na tym samym stole kuchennym. (więcej)

Fender Telecaster Custom

powstał w odpowiedzi na coraz bardziej popularne gitary firmy Gibson. Lata 70-te przyniosły muzyce nowe brzmienia, w tym mocno przesterowane gitary. Instrumenty wyposażone w przystawki typu humbucker, lepiej sobie z tym radziły niż klasyczne konstrukcje Fendera. (więcej)

Należy uważać

ze stosowaniem ozdobników typu pick slide. Używany w nadmiarze może wprowadzić niepożądany chaos w nawet najlepszych kompozycjach. Stosowany z umiarem i w odpowiednim momencie, może jednak "napędzać" muzykę i dać utworom niesamowitej dynamiki. (więcej)

Tagi

  • Gitara
  • Flażolet
  • Flażolet naturalny
  • Flażlet sztuczny
  • Muzyka
  • Ozdobnik
  • Gitara elektryczna
  • Instrumenty strunowe
  • Gitara akustyczna
  • Bas

Flażolet - sposób wydobywania dźwięku

Jednym z najpopularniejszych sposobów na wydobycie dźwięku w naszym instrumencie jest flażolet. Ta figlarnie brzmiąca technika polega na dominacji jednej ze składowej harmonicznej nad tonem podstawowym lub innego rodzaju składowymi. W przypadku instrumentu szarpanego - gitary – flażolet uzyskać można przykładając delikatnie palec w danym punkcie długości struny i uderzając okolice mostka, pobudzając tym samym struny do drgań. Wyróżniamy dwa rodzaje techniki – naturalną i sztuczną.

Ta pierwsza uzyskiwana jest poprzez delikatnie dotknięcie opuszkiem palca pustej struny w danym miejscu. Wykorzystuje się ją we wszelakich gatunkach muzycznych. Technika jest wyjątkowo uniwersalna – dotyczy zarówno rocka, bluesa, metalu, czy jazzu. Często stanowią nieodłączną część riffów, czy solówek. Należy jednak pamiętać, że flażolety naturalne wykonać można jedynie w niektórych miejscach na gryfie naszego instrumentu – nad trzecim, czwartym, piątym, siódmym, dwunastym i dwudziestym czwartym progiem (licząc od główki modelu). Flażolet, jaki uzyskać można dotykając strunę w połowie jej długości to flażolet oktawy. W 1/3 długości – kwinty, ¼ - kwarty, 1/5 wielkiej tercji, 2/5 – wielkiej seksty i wreszcie 1/6 – małej tercji.


Flażolet sztuczny zaś wydobywany jest ze strun skróconych, stanowi on odległość kwinty, wielkiej tercji i pozostałych wyżej już wspomnianych progów od progu podstawowego. Sposoby na jego otrzymanie są dwa – przy użyciu palca lub kostki. Reszta jest całkiem podobna do techniki flażoletu naturalnego. W przypadku pracy palcami należy jednym z nich docisnąć poprawny próg, a placem wskazującym przycisnąć próg znajdujący się nad belką, na dwunastym miejscu po nim.

Tym sposobem dochodzimy do kolejnego odłamu – flażoletu wyciskanego. Technika ta wykorzystywana jest przeważnie w przypadku gry na gitarze elektrycznej. Polega ona najzwyczajniej na wykonywaniu flażoletów sztucznych. Różnicą między nim a standardowym ruchem jest przyciśnięta do jednego z progów struna i jednoczesne przytrzymywanie kostki. Wówczas za jego pomocą należy odpowiednim ruchem i przy zachowaniu odpowiedniego kąta wydobyć z niej piskliwe brzmienie.Flażolet to wyjątkowo skomplikowana technika nie tylko pod względem teoretycznym, ale przede wszystkim praktycznym. Nie różni się jednak niczym od swoich towarzyszek – każda z nich wymaga bowiem od gitarzysty poświęcenia uwagi, czasu i sił. Problemy z wydobyciem flażoletu wystąpić mogą przy trzecim i czwartym progu podstrunnicy, przy strunie e1. Należy więc włożyć sporo wysiłku w otrzymanie czystego, nie stłumionego brzmienia, z którego będziemy zadowoleni. Dążenie do perfekcji, pomimo zadanego trudu to przecież jeden z najprzyjemniejszych elementów rozwijania umiejętności!