Koncerty zespołu

AC/DC to zawsze ogromne wydarzenie, które dostarcza publiczności niezapomnianych wrażeń muzycznych, ale także wizualnych. Zespół dopracowuje swoje występy w najmniejszym szczególe. (więcej)

Zespół Queen

mimo śmierci Freddiego nie zaprzestał działalności i czynnie koncertuje grając z różnymi wokalistami. Najbardziej znanym następcą Mecurego jest Paul Rodgers, z którym zespół nagrał album studyjny i dwa koncertowe. Queen + Paul Rodgers działali w latach 2004-2009. Innym znanym wokalistą występującym z zespołem jest George Michael, który według wielu krytyków sprawdził się w tej roli wyśmienicie. (więcej)

Leo Fender

nie był gitarzystą, jednak muzyka zawsze go fascynowała. Otaczał się wieloma znakomitymi muzykami, rozumiał ich potrzeby, co znacznie ułatwiło mu konstruowanie gitar i wzmacniaczy. (więcej)

Kurt Cobain

Pod koniec marca 1994 roku Cobain przyjęty został do Centrum Odwykowego Exodus, z którego uciekł po dwóch dniach. 8 kwietnia 1994 znaleziono go martwego w domu. Zmarł w wieku 27 lat w wyniku samobójczego postrzału w głowę. (więcej)

Tagi

  • Gitara
  • Flażolet
  • Flażolet naturalny
  • Flażlet sztuczny
  • Muzyka
  • Ozdobnik
  • Gitara elektryczna
  • Instrumenty strunowe
  • Gitara akustyczna
  • Bas

Flażolet - sposób wydobywania dźwięku

Jednym z najpopularniejszych sposobów na wydobycie dźwięku w naszym instrumencie jest flażolet. Ta figlarnie brzmiąca technika polega na dominacji jednej ze składowej harmonicznej nad tonem podstawowym lub innego rodzaju składowymi. W przypadku instrumentu szarpanego - gitary – flażolet uzyskać można przykładając delikatnie palec w danym punkcie długości struny i uderzając okolice mostka, pobudzając tym samym struny do drgań. Wyróżniamy dwa rodzaje techniki – naturalną i sztuczną.

Ta pierwsza uzyskiwana jest poprzez delikatnie dotknięcie opuszkiem palca pustej struny w danym miejscu. Wykorzystuje się ją we wszelakich gatunkach muzycznych. Technika jest wyjątkowo uniwersalna – dotyczy zarówno rocka, bluesa, metalu, czy jazzu. Często stanowią nieodłączną część riffów, czy solówek. Należy jednak pamiętać, że flażolety naturalne wykonać można jedynie w niektórych miejscach na gryfie naszego instrumentu – nad trzecim, czwartym, piątym, siódmym, dwunastym i dwudziestym czwartym progiem (licząc od główki modelu). Flażolet, jaki uzyskać można dotykając strunę w połowie jej długości to flażolet oktawy. W 1/3 długości – kwinty, ¼ - kwarty, 1/5 wielkiej tercji, 2/5 – wielkiej seksty i wreszcie 1/6 – małej tercji.


Flażolet sztuczny zaś wydobywany jest ze strun skróconych, stanowi on odległość kwinty, wielkiej tercji i pozostałych wyżej już wspomnianych progów od progu podstawowego. Sposoby na jego otrzymanie są dwa – przy użyciu palca lub kostki. Reszta jest całkiem podobna do techniki flażoletu naturalnego. W przypadku pracy palcami należy jednym z nich docisnąć poprawny próg, a placem wskazującym przycisnąć próg znajdujący się nad belką, na dwunastym miejscu po nim.

Tym sposobem dochodzimy do kolejnego odłamu – flażoletu wyciskanego. Technika ta wykorzystywana jest przeważnie w przypadku gry na gitarze elektrycznej. Polega ona najzwyczajniej na wykonywaniu flażoletów sztucznych. Różnicą między nim a standardowym ruchem jest przyciśnięta do jednego z progów struna i jednoczesne przytrzymywanie kostki. Wówczas za jego pomocą należy odpowiednim ruchem i przy zachowaniu odpowiedniego kąta wydobyć z niej piskliwe brzmienie.Flażolet to wyjątkowo skomplikowana technika nie tylko pod względem teoretycznym, ale przede wszystkim praktycznym. Nie różni się jednak niczym od swoich towarzyszek – każda z nich wymaga bowiem od gitarzysty poświęcenia uwagi, czasu i sił. Problemy z wydobyciem flażoletu wystąpić mogą przy trzecim i czwartym progu podstrunnicy, przy strunie e1. Należy więc włożyć sporo wysiłku w otrzymanie czystego, nie stłumionego brzmienia, z którego będziemy zadowoleni. Dążenie do perfekcji, pomimo zadanego trudu to przecież jeden z najprzyjemniejszych elementów rozwijania umiejętności!