Nauka gry na gitarze



Lokalizacja muzeum Rock'N'Rolla

w największym mieście stanu Ohio podyktowana była faktem, iż statystycznie najwięcej amerykańskich muzyków rockowych wywodzi się z tego stanu. (więcej)

Czego się nie dotknął

zamieniał w sukces. Jim Marshall miał niewiarygodny dar, który potrafił wykorzystać w każdej sytuacji. Budując swoje pierwsze wzmacniacze idealnie utrafił w potrzeby i gusta ówczesnych gitarzystów. (więcej)

Kurt Cobain

miał dość krótkie palce i małe dłonie, do tego był leworęczny. Wybór Jaguara firmy Fender był podyktowany między innymi tymi cechami. Gitara ma krótką skalę, dzięki temu gra się na niej łatwiej a jej leworęczna wersja nie wymagała dodatkowych dopłat. Inną sprawą jest, że to właśnie ten instrument zdefiniował brzmienie Nirvany i muzyki grunge w latach 80'tych i 90'tych. (więcej)

Joan Jett Blackheart

jest ulepszoną wersją gitary Gibson Melody Marker, której Joan Jett używała podczas nagrań swoich największych przebojów. (więcej)

Tagi

  • Pick slide
  • Ozdobnik
  • Technika gry
  • Struny
  • Kostka
  • Gitara
  • Efekt
  • Artykulacja
  • Instrument
  • Muzyka
  • Gitara elektryczna
  • Gitara basowa

Pick slide - technika gry i ozdobnik gitarowy

2012-06-22 17:12
Ziomek
Pick slide, nazywany również pick scrapem to technika gry na gitarze elektrycznej lub basowej, polegająca na przesuwaniu kostki lub plektronu po strunach, wyposażonych w owijki. Nie istnieje polski odpowiednik nazwy tej techniki, dlatego chcąc tłumaczyć ją bezpośrednio z języka angielskiego będzie to po prostu „drapanie kostką”.

Jak w praktyce przedstawia się zastosowanie pick slide’u? Po drapnięciu struny krawędzią kostki, wydobywamy dźwięk zgrzytania i skrzypienia. Zazwyczaj pick scrapy zaczynają się w okolicach mostku i kończą się, ocierając o najwyższe progi. Jest to powodem dla którego wydobywane brzmienia obniżają się. Chcąc uzyskać najlepszy rezultat tej techniki gry na instrumencie, należy wykorzystać gitarę elektryczną z wysokim przesterowaniem, albowiem grając na akustyku, czy elektryku pozbawionym tego elementu efekt końcowy może być niemal niezauważony. Dzieje się tak ponieważ pick slide to wyjątkowo cicha technika, w której jedynym sposobem na naturalne podniesienie głośności dźwięku jest użycie cienkiej, wytrzymałej na ścieranie kostki.


Dyskusje toczące się wokół tematu pick slide’u dotyczą przede wszystkim skutków ubocznych jej wykorzystywania. Wbrew wszelkim opiniom należy jednak zaznaczyć, że technika ta nie wpływa negatywnie na wzmacniacz, ani głośnik. Za jedyny minus uznać można niszczenie się krawędzi kostki, wywołane ciągłym ich ścieraniem.

Chcąc ujrzeć przykłady zastosowania pick scrapa wystarczy odwiedzić Youtube, gdzie grono gitarzystów prezentuje swoje umiejętności związane z jego użyciem. Technikę tą stosuje się przede wszystkim w punk rocku oraz heavy metalu, a także w muzyce rockowej, gdzie często stanowi główny element przejścia w refren, solo lub punkt kulminacyjny utworu. Pick slide’a zastosowali w swoich przebojach m.in. Van Halen, przy tworzeniu intro solówki w „Hot for Teatcher” , Metallica w „Hit The Lights”, czy My Chemical Romance w pierwszej części intro do "House of Wolves”.

Napisz komentarz

Drogie czytelniczki / drodzy czytelnicy.
Wszystkie komentarze są moderowane, z tego też powodu proszę nie umieszczać komentarzy obraźliwych. Komentarz nie może zawierać linków do innych stron. Wasze komentarze będą ukazywać się z pewnym opóźnieniem.