Najs³ynniejsz± gitar±

Ericka Claptona jest "Blackie", któr± artysta sam posk³ada³ z elementów pochodz±cych z ró¿nych gitar Fendera. Obecnie Fender produkuje replikê s³ynnej gitary, zachowuj±c przy tym wszystkie szczegó³y. Gitara ma wiêc odwzorowane wszystkie obicia i zarysowania, skopiowano nawet przypalon± od papierosa g³ówkê instrumentu. (wiêcej)

Gibson Les Paul Studio

nie jest przesadnie zdobiony, tak jak jego starszy brat - Gibson Les Paul Standard. Z za³o¿enia gitara mia³a spe³niaæ oczekiwania muzyków pracuj±cych w studio (st±d nazwa modelu), gdzie strona wizualna nie jest tak wa¿na jak walory brzmieniowe. (wiêcej)

Steve Harris jest jedynym

cz³onkiem zespo³u Iron Maiden, który gra w nim nieprzerwanie od pocz±tku istnienia. (wiêcej)

Jerry Garcia otwarcie

przyznawa³ siê do za¿ywania narkotyków. Twierdzi³ ¿e za¿ywanie LSD uwalnia go od szarej codzienno¶ci. W rzeczywisto¶ci uzale¿nienie doprowadzi³o do powa¿nych k³opotów zdrowotnych. (wiêcej)

Tagi

  • Flea
  • RHCP
  • Red Hot Chili Peppers
  • Michael Peter Balzary
  • Bas
  • Basista
  • Muzyk
  • Funk-Rock
  • Muzyka Rockowa
  • Instrument

Biografia Michaela Petera Balzary’ego, Red Hot Chili Peppers do roku 1990

Michael Peter Balzary, znany wszystkim pod pseudonimem Flea urodzi³ siê 16 pa¼dziernika 1962 w Melbourne w Australii. Wychowywa³ siê w domu ojca Micka, wêdkarza, dziêki któremu w dzieciñstwie czêsto wêdkowa³. W wieku piêciu lat przeprowadzili siê do Nowego Jorku. Ju¿ cztery lata pó¼niej jego rodzice rozwiedli siê, a ojciec osiedli³ siê ponownie w Australii. Od tej pory Balzary mieszka³ z matk± i rodzeñstwem oraz nied³ugo potem z muzykiem jazzowym, którego po¶lubi³a Patricia. Mê¿czyzna mia³ powa¿ne problemy z alkoholem, co zawa¿y³o na dorastaniu ch³opca.

„…Dorasta³em w ci±g³ym strachu przed moimi rodzicami, zw³aszcza przed nastrojami mojego ojca. Postawa ta przysporzy³a mi wiele k³opotów w pó¼niejszym ¿yciu.”
Z Nowego Jorku rodzina przenios³a siê do LA. Tam Michael rozpocz±³ swoj± przygodê z muzyk±, ucz±c siê gry na tr±bce. Sukces okaza³ siê byæ z góry gwarantowany, gdy¿ Flea nazywany by³ dzieckiem tr±bki. Inspiracj± dla nastolatka byli wówczas Miles Davis i Louis Armstrong.

Nauka w Fairwax High School zaowocowa³a znajomo¶ci± z Anthonym Kiedisem, który wp³yn±³ na dalszy rozwój muzyczny Michaela. Jego gust ukierunkowa³ siê ku punk rockowi. Ponadto to w³a¶nie Kiedis jest twórc± pseudonimu artysty. Flea (ang. pch³a) symbolizowaæ mia³a dynamiczny i kapry¶ny charakter Balzary’ego.

„Obaj byli¶my wyrzutkami spo³ecznymi. Znale¼li¶my siê nawzajem i ta znajomo¶æ przeistoczy³a siê w najlepsz± i najd³u¿sz± w moim ¿yciu"
Po miesi±cach nauki gry na gitarze basowej Flea do³±czy³ do zespo³u Anthym. Nied³ugo potem wzi±³ wraz z nim udzia³ w Bitwie Zespo³ów, w której zajêli wspólnie drugie miejsce. Zespó³ którego cz³onkami by³o trio – Slovak, Flea i Kiedis – koncertowa³o w lokalnych klubach nocnych. Dziêki temu etapowi Balzary nauczy³ siê techniki slappingu, która by³a w pó¼niejszych latach istotnym elementem Red Hot Chili Peppers. Nied³ugo potem Anthym zmieni³ nazwê na What is this? i z czasem osi±gn±³ miano najlepszego zespo³u klubów nocnych. Flea mimo rozrastaj±cej siê popularno¶ci odszed³ z grupy. Zainteresowa³ siê punk rockiem, w którym inspirowa³o go oddanie muzyce i energia, jak± przekazywa³.

„Punk odrzuca koncepcjê bycia gwiazd±. My¶lê, ¿e muzycy, którzy nie zwracaj± uwagi na punk, maj± dziurê w swojej wiedzy, co utrudnia im porozumiewanie siê z dzisiejszym ¶wiatem.”
Nied³ugo potem i… nie na d³ugo Balzary do³±czy³ do zespo³u Fear. Powodem jego odej¶cia by³o niezadowolenie z pobytu w nim. Wkrótce wzi±³ udzia³ w przes³uchaniu do zespo³u Public Image Ltd, poniewa¿ pragn±³ odbyæ sesjê improwizacyjn± z jego liderem – Lydonem.

Wreszcie stary sk³ad Anthymu postanowi³ odnowiæ wspó³pracê i przy udziale Jacka Ironsa za³o¿yli ban Tony Flow and The Miraculously Majestic Master sof Mayhem. Pod t± nazw± stworzyli jeden utwór – „Out in L.A.”. Po debiutanckim koncercie w The Rhythm Lounge i po paru nastêpnych w roku 1984 zespó³ zmieni³ nazwê na Red Hot Chilli Peppers. Nied³ugo po podpisaniu kontraktu z Emi z zespo³u odeszli Irons i Slovak, pragn±c kontynuowaæ karierê w What is this? Flea rozpocz±³ poszukiwania kolejnych cz³onków zespo³u, co zaowocowa³o do³±czeniem do niego Cliffa Martineza i Jacka Hermana. Pierwszy album grupy wydany zosta³ 10 sierpnia 1984 roku pod nazw± „The Red Hot Chili Peppers”, niestety nie odniós³ sukcesu, a nawet spotka³ siê z negatywnymi opiniami krytyków. Po trasie koncertowej w USA z zespo³u odszed³ Sherman, a na jego miejsce ponownie wróci³ Slovak.

Drugi album zespo³u wydany zosta³ rok pó¼niej i sprzeda³ siê w nak³adzie 75 tysiêcy egzemplarzy w ci±gu piêciu miesiêcy. Wówczas jednak najwa¿niejsza by³a dla Balzary’ego jego narzeczona Loeshy Zeviar, która by³a z nim w ci±¿y. Kiedy zespó³ planowa³ wydanie trzeciej p³yty What is this? rozpad³o siê i nied³ugo potem do grupy powróci³ Irons. Kiedis, Slovak i Balzary wpadli w na³óg narkotykowi i ich relacje znacznie siê pogorszy³y. Kiedis ca³kowicie uzale¿ni³ siê od heroiny i zostawi³ przyjació³ w trakcie pisania tekstów piosenek na kolejn± p³ytê.

„Przesta³em siê bawiæ w zespole – nasze relacje przesta³y byæ zdrowe.”



W tym samym czasie Flea o¿eni³ siê z Loeshy i nied³ugo potem na ¶wiat przysz³a jego córka Clara. Kiedis uda³ siê na kuracjê odwykow±, a kiedy wróci³ zespó³ ponownie zabra³ siê za tworzenie trzeciej p³yty. „Uplift Mofo Party Plan” nazwana by³a przez Balzary’ego najbardziej rockowym albumem spo¶ród dotychczasowych autorstwa RHCP. Ponadto p³yta zdoby³a 148 miejsce na li¶cie Bilboardu. Wraz z koñcem trasy koncertowej Slovak powróci³ do na³ogu, co doprowadzi³o do zerwania kontaktu z Michaelem. Slovak zosta³ wyrzucony z zespo³u i wpad³ w depresjê. 28 czerwca 1988 roku Slovak zosta³ znaleziony nie¿ywy w swoim mieszkaniu. Zmar³ w skutek przedawkowania heroiny. Cz³onkowie zespo³u pogr±¿yli siê w smutku, a Irons opu¶ci³ zespó³.

"Tak naprawdê nie wiedzia³em, jak poradziæ sobie z t± pustk± i smutkiem, jaki ogarn±³ mnie po ¶mierci Hillela. Mam wra¿enie, ¿e Kiedis te¿ nie móg³ z tym ¿yæ"

Po kilku tygodniach przerwy RHCP odnowili dzia³alno¶æ zespo³u wraz z nowym jego gitarzyst± – DeWaynem McKnightem i perkusist± D.H. Peligro. Gitarzysta nie spe³nia³ jednak wymagañ zespo³u, a jego styl znacznie odstawa³ od upodobañ Kiedisa i Balzary’ego. Nied³ugo potem na jego miejsce wst±pi³ John Frusciante. Pustkê po Peligro, który wkrótce równie¿ odszed³ z zespo³u, zape³ni³ Chad Smith. Ten okres nie by³ dobry dla ma³¿eñstwa Zeviar i Flei, poniewa¿ ten powróci³ do za¿ywania marihuany. Wkrótce na rynku muzycznym ukaza³ siê kolejny album RHCP – „Mother’s Milk”, który uplasowa³ siê na 58 miejscu Billboardu 200. W tym czasie Flea udziela³ siê artystycznie. Wzi±³ udzia³ w nagraniach z Jane’s Addiction, zagra³ na gitarze basowej w zespole Younga MC oraz wyst±pi³ w klipie do „Bust a Move”.