Do inspiracji twórczością

J. Mascisa i zespołu Dinosaur Jr. otwarcie przyznaje się wielu wielkich muzyków. Fanem zespołu był miedzy innymi Kurt Cobain i wielu innych muzyków sceny Grunge. (więcej)

Pierwszą gitarę elektryczną

skonstruował w 1931 zwolniony z pracy i narzekający na nudę George Beauchamp. Tygodniami eksperymentował w kuchni używając materiałów znalezionych w domu. Efektem jego depresji stał się przetwornik, użyty w pierwszej gitarze elektrycznej, stworzonej przez jego przyjaciela Paula Bartha na tym samym stole kuchennym. (więcej)

Gibson SG miał zastąpić

popularny w owym czasie model Les Paul. Firma nie zdecydowała się jednak wycofać LP z produkcji. Wydaje się być to dobrą decyzją gdyż, jak się okazało, są dwie zupełnie różne gitary, które trafiają w gusta różnych muzyków. (więcej)

Połączenie tradycji

i nowoczesności. Taka jest właśnie seria gitar Modern Player firmy Fender. Firma postanowiła odkurzyć kilka starych projektów i dodać kilka nowoczesnych rozwiązań. w ten sposób powstały bardzo oryginalne i nie spotykane wcześniej gitary. (więcej)

Tagi

  • Staccato
  • Tremolo
  • Vibrato
  • Gitara
  • Techniki gry
  • Akustyczna
  • Elektryczna
  • Klasyczna
  • Artykulacja
  • Nauka
  • Technika

Staccato, tremolo i vibrato - techniki gitarowe

Artykuł ten poświęcę opisaniu trzech technik artykulacji, dotyczących m.in. instrumentów strunowych, jakim jest gitara – staccato, tremolo i vibrato.

Oznaczony w notacji muzycznej kropką nad nutą symbol obrazuje nam staccato. W tłumaczeniu na język polski oznacza on „oderwany” lub „oddzielony” i takim właśnie jest – odseparowaniem kolejnych dźwięków, skracając z czasem ich wartości. Wykonując staccato na gitarze należy po każdym z nich wykonać natychmiastowe uciszenie struny lub szarpnąć strunę już przytrzymaną. Technika ta jest łatwa do opanowania i z czasem mimowolnie uczy się jej każdy początkujący gitarzysta.


Z języka włoskiego „tremolo” oznacza drżenie. W przypadku instrumentów szarpanych nazwa tej techniki odwołuje się do energicznego i notorycznego szarpania strun piórkiem/kostką. Wykorzystanie tego sposobu ma na celu uzyskanie wrażenia długości, ciągłości jednego dźwięku. Najistotniejszą umiejętnością, przydatną do otrzymania tremolo jest usprawnienie prawej ręki. Często porównuje się go do trylu, ponieważ pełni jego rozszerzoną funkcję. W przypadku tremolo zaś zamiast interwału sekundy znajdziemy innego rodzaju interwały lub tercje. Wówczas gramy je na jednej strunie, dokładnie tak jak w przypadku trylu. Do wykorzystania techniki na dwóch strunach potrzebować będziemy większych interwałów. Tłumimy wtedy struny środkowe, jak w przypadku gry oktawami (istotne jest jednak, by nie były to struny sąsiadujące).


Vibrato – „drżenie” określa wibrację palcową. Technikę tą umiłowali sobie gitarzyści elektryczni i akustyczni. Chcąc rozwinąć sposób jej wykonywania wystarczy powiedzieć, że jedyną wskazówką jest przyciskanie struny palcem, wprawiając ją w drgania. Daje to efekt wibrującego dźwięku, co najlepiej sprawdza się w przypadku długich brzmieniach.